Cand incercam sa gasim motivele posibile ale disparitiilor, ultimele mesaje primite de la nave sau avioane ar trebui cel putin sa ne furnizeze anumite indicii referitoare la absenta unor epave si a unor supravietuitori. Dar chiar aceste mesaje constituie misterul disparitiilor. In numeroase cazuri nu a existat nici un fel de apel; in altele, ultimele mesaje induc in eroare intrucat conditiile pe care le raporteaza se considera a fi normale, numai ca mijlocul de transport respectiv nu a mai ajuns niciodata la destinatie. Ultimele mesaje provenind de la avioane sau de la nave care urmau sa dispara fara a mai lasa vreo urma pot fi impartite in comunicari de rutina, care nu permit sa se prevada un dezastru iminent, si cele care exprimau surprinderea, stupefactia sau frica, fara insa a specifica sursa pericolului cu care se confruntau oamenii si pe care era clar ca nici un comandant de bord nu-l percepea in totalitatea lui sau nu-i recunostea in mod categoric natura.
Din moment ce soarta navei parea inevitabila, de ce li se mai cerea unor salvatori sa-i impartaseasca tristul ei destin? intrebarea ne reaminteste de mesajul atat de discutat transmis de Zborul 19: "Nu plecati in cautarea mea."
La prima rubrica putem descrie cazul aparatului DC-3, un avion de pasageri care se pregatea sa aterizeze la Miami, al carui pilot a anuntat: "Ne apropiem de teren... Zarim luminile orasului Miami. Totul decurge bine. Asteptam instructiuni pentru aterizare..." Dupa care avionul, echipajul si pasagerii pur si simplu s-au evaporat. Cateva avioane comerciale britanice au adresat si ele mesaje linistitoare inainte de a disparea pentru totdeauna. Acesta este cazul aparatului Tudor IV Star Tiger si al avionului de acelaşi tip Star Ariel. Mesajul oficial transmis de Star Tiger a fost: "Timp şi zbor perfecte... Credem ca vom ajunge la ora prevazuta". La randul lui, Star Ariel a transmis: "Am atins altitudinea de croaziera. Timp frumos. Credem ca vom ateriza la Kingston la ora prevazuta. Schimb frecventa radio ca sa prind Kingston..."
In cazul lui Star Tiger, mai tarziu au fost captate doua mesaje radio destul de misterioase. Unul dintre ele enunta cuvantul "tiger" in morse si a fost receptionat de cativa radioamatori. Iar un mesaj oral care repeta literele de identificare ale avionului "GAHNP" nu a fost receptionat decat de statia pazei de coasta de pe insula Terra Nova. Niste comunicari abia audibile, fara sa prezinte nici o indicatie categorica care sa permita atribuirea lor aparatului Star Tiger, cu atat mai mult cu cat acesta ar fi trebuit sa nu mai aiba combustibil cu cateva ore inainte de receptarea acestor doua mesaje. Ele constituie deci un element esential al misterului.
Astfel, nava Anglo Australian a semnalat ca "totul e bine" si a tacut pentru vecie. Celebrul amator de croaziere cu iahtul, Harvey Conover, a transmis un mesaj foarte vesel de la bordul iahtului Revonoc. El se adresa clubului sau din Florida si preciza ca va sosi in patruzeci si cinci de minute, adaugand: "Pastrati-mi un loc la bar". Conover nu a aparut la ora respectiva si nimeni nu l-a mai vazut vreodata.
Cargoul japonez Raifuku Maru, dupa ce a lansat un SOS prin radio pe cand se afla intre Florida si Cuba, a transmis un alt mesaj: "Primejdia ne ameninta ca un pumnal. Veniti repede. Nu putem scapa de ea."Din moment ce soarta navei parea inevitabila, de ce li se mai cerea unor salvatori sa-i impartaseasca tristul ei destin? intrebarea ne reaminteste de mesajul atat de discutat transmis de Zborul 19: "Nu plecati in cautarea mea."
Un alt apel, lansat de data asta de pe un mic iaht, nu era propriuzis un ultim mesaj, ci doar o observatie tacuta la bordul noii sale ambarcatiuni Witchcraft de catre proprietar, Dan Burack, pasagerului sau, parintele Patrick Horgan. Cei doi se dusesera la geamandura 7 din portul Miami pentru a admira orasul luminat pentru sarbatorile de Craciun. Burack a adresat un apel pazei de coasta din cauza unei elice stricate. Cand vedeta venita in ajutor a ajuns la fata locului, nu a descoperit nici cea mai mica urma de Witchraft in ciuda cautarilor intense care au urmat. Dar ultimul mesaj sau comentariu a venit dupa primul apel de ajutor si se adresa parintelui Horgan in timp ce emitatorul ramasese blocat. Spuse cu o anumita nervozitate, cuvintele au sunat astfel: "N-am mai vazut niciodata una ca asta!" Fiind intrebata ce s-a intamplat cu cei doi, paza de coastă a sporit misterul declarand: "Presupunem că au disparut, dar ca nu s-au pierdut pe mare." Dintre toate mesajele primite, fie lansate in mod specific, fie captate intamplator, provenind de la avioane sau nave care ulterior au disparut in limitele Triunghiului, cel mai lung şir de comunicaţii a fost cel al Zborului 19, cele cinci bombardiere Avenger cu baza la statia aeronavala de la Fort Lauderdale, la 5 decembrie 1945 si cea a aparatului Martin Mariner trimis in cautarea lor in misiune de salvare. Fie ca au transmis mesaje disperate, de panica sau mesaje care nu anuntau nimic grav, toate ambarcatiunile sau aeronavele au in comun ceva, si anume ca au disparut pentru todeuna si nimeni nu le-a mai dat de urma.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu